top of page

Elotec ble inspirert av Orkel – fikk internasjonal oppmerksomhet

onsdag 7. juni 2023

Tekst: Malin Sveinsdotter Landrø Lystad / Foto: Nils Heldal

Elotec ble inspirert av Orkel

Et bedriftsbesøk i regi av Agritech Cluster, stort engasjement og gode hjelpere var ingrediensene som skulle til for at Elotec kom hjem fra messe i Dubai med over 200 leeds i bagasjen.

– Det Elotec har fått til, er et konkret og godt eksempel på hva en kan få til gjennom godt klyngesamarbeid, entusiasme og hardt arbeid, sier Åslaug Hennissen, klyngeleder i Agritech Cluster.


Å vende hjem fra ei internasjonal messe med så mange leeds på blokka, er ikke hverdagskost. Utgangspunktet for suksessen startet med et seminar og bedriftsbesøk hos Orkel, arrangert av Agritech.


– Elotec var en av bedriftene vi spesielt inviterte fordi de ved tidligere klyngearrangementer bemerket seg som svært engasjerte og fremoverlente, forteller Hennissen.


Et av temaene for seminaret var eksport, og det skulle ganske snart vise seg at det var en veldig god idé å invitere Elotec.


Gode råd og tips

Elotec utvikler og produserer innovative løsninger innen alarm og overvåking. De leverer blant annet brannsikring, nødbelysning og annen sikkerhetsteknologi. Deres produkter og løsninger er svært fleksible, og blir derfor brukt i både landbruket, i fengsler, kjøpesentre og konsert- og idrettsarrangementer.


Før seminaret hos Orkel, eksporterte Elotec allerede til 29. land. Det var de likevel ikke helt fornøyd med.


– Vi var egentlig ikke så veldig gode på eksport, for det er kundene som på en eller annen måte har funnet oss, forteller Kjell Jonny Haugan i Elotec.


Orkel på sin side, eksporterer til hele verden, og deres produkter finnes i alle verdensdeler. Under seminaret fortalte Orkel om hvordan de har jobbet for komme dit de er i dag. 


– Hos Orkel ble vi inspirert av hva de hadde fått til når det gjelder eksport. Det var veldig interessant å få høre hvordan de har klart å komme i posisjon til å eksportere til hele verden, sier Haugan.


Til stede på seminaret var også EU-rådgiver i Fremtidens Industri (FI), Linda Hald.


– Under seminaret var det også et innlegg fra Linda. Hun fortalte litt om hvordan man kan gå fram for å bli mer synlig internasjonalt. Vi tok derfor kontakt med henne i etterkant, og fikk noen gode tips og råd om hvordan vi skulle gå fram, og hvilke virkemidler som finnes for bedrifter som oss, forteller Haugan.


Fikk støtte til å dra på messe

Forut for samlingen i Agritech og møtet med Orkel og FI, hadde Elotec lekt med tanken om å delta på ei messe i Dubai.


– Utfordringen er at slike messer og reiser er ganske kostbare, og vi visste heller ikke hvordan vi skulle gå fram, forteller Haugan.


Etter seminaret børstet Elotec støvet av ideen om å dra til Dubai, for med hjelp fra Fremtidens Industri, ble Elotec satt i kontakt med riktig person i Innovasjon Norge.


– Innovasjon Norge likte ideen vår om å delta på messa i Dubai, og ble med på laget, sier Haugan.


Elotec søkte derfor støtte fra Innovasjon Norge for å reise til Dubai. Søknaden ble innvilget, og bedriften kunne i mars ta turen.


– Messa ble en suksess for oss. Med oss i bagasjen hjem hadde vi over 200 konkrete leeds som vi nå jobber videre med.


Elotec har allerede hatt besøk fra en dansk delegasjon.


– Det er veldig artig å se at det funker, og at vi raskt får se resultater av det vi gjør, sier Haugan.


Møteplasser for kunnskapsdeling og inspirasjon

– Det Elotec har fått til, har ikke kommet av seg selv. Men dette er et godt eksempel på hvordan vi som klynge kan rigge gode møteplasser og koble bedrifter som kan lære av hverandre. I tillegg har vi i klynga god oversikt over virkemiddelapparatet, og kan derfor peke på hvilke virkemidler som passer den enkelte bedrift. Dermed kan veien fra idé til realisering være mye kortere enn det en tror, sier Hennissen.


Hun peker også på at Elotecs historie er et godt eksempel på hvor verdifull kunnskapsdeling er.


– Under vårt arrangement stilte Orkel villig opp og delte av sine erfaringer og sin kunnskap. Det er ingen tvil om at bedrifter kan lære mye av hverandres opp- og nedturer, sier Hennissen.

bottom of page